הערך המוסף של מתן תוספי מזון בטיפולי הפרייה

הערך המוסף של מתן תוספי מזון, מינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון להעלאת שיעורי ההריונות בטיפולי הפרייה חוץ גופית .

בשנים האחרונות הצטברה כמות רבה של נתונים לגבי הערך המוסף של תוספי מזון כמו מינרלים ויטמינים ונוגדי חמצון למיניהם בשיפור הפוריות של זוגות המצויים בטיפול של אי פריון בכלל והפריה חוץ גופית בפרט.

למרות השימוש הנרחב שנעשה בתכשירים אלו במצבים של אי פריון, עדיין הנושא מצוי במחלוקת ונדרשים נתונים מדעיים מבוקרים נוספים על מנת לבסס את ההנחה ששימוש בתוספות מזון אלו יש ערך מהותי בשיפור שיעורי ההריונות ולידות בטיפולי הפריה חוץ גופית.

על מנת להסיר את הערפל מעל השאלה הזו, סיכמנו במאמר זה את התוצאות של מספר מחקרים מבוקרים היטב במטרה לבסס המלצה מושכלת לצריכת חומרים אלו כתוספים לטיפולי הפוריות למיניהם.

מעיון בתוצאות של המחקרים החדשניים והמבוקרים האלו, מתקבל הרושם שהשימוש בתוספות המזון האלו עשוי להביא לשיפור בשיעורי ההריונות ולידות החי בקרב המטופלות בהפריה החוץ גופית.

החשיבות של הנושא צוברת תאוצה רבה בגלל העובדה שלמרות כל ההתקדמות הטכנולוגית שהתרחשה בתחום ההפריה החוץ גופית בשנים האחרונות, שיעורי ההצלחה בטיפול הפריה הנם בגבולות ה-30%, לכן ישנה כיום נהירה מסיבית לטיפולים האלטרנטיביים כמו אקופונקטורה וצריכת תוספות מזון וויטמינים מינרלים ונוגדי חמצון, כל זאת על מנת לשפר את סיכויי ההצלחה.

כיום קיימת הסכמה כללית של כל החוקרים שלאורח החיים ולהשפעות הסביבתיות ישנה חשיבות מהותית בקביעת שיעורי ההצלחה בטיפולי הפריה במיוחד לעודף משקל, תזונה ומצבים של חסרים בתוספי המזון-המינרלים, הויטמינים ונוגדי החמצון למיניהם.

מחקרים רבים מדגישים את העובדה שמינרלים כמו אבץ, נחושת, סלניום, ויטמינים כמו פולט, ויטמין B ונוגדי חמצון למיניהם יש משמעות רבה ברמה המולקולרית התאית בבניית ה-DNA.

מרבית המחקרים מתמקדים בערכם תוספות המזון כחומרים נוגדי חמצון כמו הויטמינים A,B,C,D,E וקואנזים Q10 .

מספר רב של עבודות מחקר מדגיש את הערך המוסף של השימוש בנוגדי חמצון בקרב גברים.

אצל גברים הוכח שצריכת נוגדי החמצון עשויה להקטין את מספר הרדיקלים החופשיים בנוזל הזרע – רדיקלים אלו קרויים reactive oxygen species (רדיקלים הפוגעים במרכיבי תא הזרע במיוחד ב-DNA וגורמים לו נזק חמצוני וגורמים להחמרה במדדי הזרע).

נתונים של שישה מחקרים מבוקרים היטב מראים שיפור בתוצאות הטיפול בהפריה חוץ גופית בעיקר על חשבון השיפור במדדי הזרע בעקבות השימוש בנוגדני חמצון, לעומת זאת עדיין קיימת אי וודאות מסוימת לגבי הערך המוסף של השימוש בתוספות מזון אלו בקרב נשים הסובלות מאי פריון ועוברות טיפולי הפריה.

עבודה נוספת שהתפרסמה לאחרונה (2017) מצביעה על החשיבות של ויטמין D בשיפור הפוריות של גברים ונשים וכפועל יוצא עלייה בשיעורי ההצלחה של טיפולי ההפריה בעקבות המתן של הויטמין לשני בני הזוג העוברים טיפול IVF.

רמות גבוהות של ויטמין D משפרות את תוצאות ההפריה בעוד שבקרב נשים שנמצא חוסר בויטמין זה ישנו שיעור נמוך יותר הריונות בטיפולי הפריה.

למרות הרושם המתקבל על הערך של ויטמין D עדיין נדרשות לטעמי עבודות נרחבות נוספות שיאמתו את התוצאות על מנת לבסס את ההמלצה הגורפת לשימוש בתכשיר.

ראוי לציין שבקרב כל עבודות המחקר המתייחסות לויטמין E קיימת הסכמה שלויטמין במינון יומי של עד 400 מ"ג ליום יש ערך רב בשיפור מדדי הזרע ובשיפור תוצאות הטיפול בהפריה חוץ גופית בקרב נשים הצורכות ויטמין זה, כמו כן הזמן הנדרש להשגת היריון בטיפול הפריה מתקצר.

מספר מחקרים מורים שצריכת מינרלים כמו אבץ במינון יומי של 11-25 מ"ג ומתן סלניום במינון יומי של 26-55 מיקרוגרם עשויים לשפר את תוצאות הטיפול בהפריה חוץ גופית.

מחקרים אחרים מדגישים את היתרון של הוספת ויטמינים כמו פולט,B12 בשיפור תוצאות הטיפול בהפריה חוץ גופית.

לסיכום מסקנתי היא שזוגות המעוניינים בהיריון צריכים לאמץ מדיניות תזונה נכונה, אורח חיים בריא והקטנת השפעות סביבתיות מזיקות. מדיניות זו הנה קו הטיפול הראשוני המומלץ לזוגות המעוניינים בהיריון, לזוגות הסובלים מאי פריון על רקע בלתי מוסבר ומעודף משקל וכאלו הנדרשים לעבור טיפולי הפריה.

לאור המידע הרלוונטי העכשווי הרושם שלי הוא שיש לעודד נטילת תוספות מזון, מינרלים, ויטמינים ונוגדי החמצון שהוזכרו במאמר, צריכתם של חומרים אלו עשויה להיות בעלת ערך מוסף להשגת שיעורי הריונות גבוהים יותר בטיפולי הפריה ומה שחשוב שהזמן להשגת המטרה עשוי להתקצר.